Unit 5. Have you got a pet?
Reading lesson. Mary’s pet
Упражнение 5, с. 63 — 65
5. Мэри — маленькая девочка из рассказа «Котёнок в доме».
1) Соотнесите слова и их значения, чтобы понять рассказ.
a shed — вырвать несколько сорняков
to weed — сарай
to pul out some weeds — полоть
2) Что делала Мэри в доме своей бабушки?
Mary liked animals very much. She wanted to have a pet at home but her mother didn’t want it. So Mary looked after the hamsters at school.
One day Mary went home and she saw something on the road. It was small and black. It was a kitten. It had a broken paw. Mary didn’t know what to do. She wanted to keep it and look after it but her mother didn’t like it. Mary thought of her granny. Her granny lived in a house with a garden.
There was a shed in her garden.
Mary ran to her granny’s house. «Granny», said Mary, «may I weed your garden for you?»
«Yes, my dear, you are a very good girl.»
Mary pulled out some weeds and went to the shed. She cleaned the shed and put the kitten there. She gave some milk to it. Her granny didn’t see it. Then Mary pulled out some more weeds.
Next day she ran to her granny’s house again. In the shed she gave some milk to the kitten. And suddenly her granny came into the shed. She saw the kitten. And Mary told her Granny about it.
«I want to keep it,» Mary said.
Granny took Mary and the kitten to the house. «Well, Mary. Then you must look after the kitten.»
Now Mary went to her granny’s house every day. And she didn’t forget to weed the garden.
Мэри очень любила животных. Она хотела завести домашнее животное дома, но её мать не хотела этого. Поэтому Мэри ухаживала за хомячками в школе.
Однажды Мэри возвращалась домой, и она увидела что-то на дороге. Это было маленьким и чёрным. Это был котёнок. У него была сломана лапка. Мэри не знала, что делать. Ей хотелось оставить его у себя и ухаживать за ним, но её маме это не понравится. Мэри подумала о своей бабушке. Её бабушка жила в доме с садом.
В её саду был сарай.
Мэри побежала к дому своей бабушки. «Бабушка», сказала Мэри, «можно я прополю твой сад для тебя?»
«Да, моя дорогая, ты очень хорошая девочка».
Мэри вырвала несколько сорняков и отправилась в сарай. Она очистила сарай и положила туда котёнка. Она дала ему немного молока. Её бабушка этого не видела. Затем Мэри вырвала ещё несколько сорняков.
На следующий день она снова побежала к дому своей бабушки. В сарае она дала молоко котёнку. И вдруг её бабушка вошла в сарай. Она увидела котёнка. И Мэри рассказала обо всём бабушке.
«Я хочу оставить его», сказала Мэри.
Бабушка отвела Мэри и котёнка в дом. «Ну, Мэри, тогда ты должна ухаживать за котёнком».
Теперь Мэри каждый день ходила в дом своей бабушки. И она не забывала полоть сад.
Ответ: Mary pulled out some weeds and went to the shed. She cleaned the shed and put the kitten there.
3) Расставьте картинки по порядку, в котором рассказана история.
1) Рисунок 3 — … Mary looked after the hamsters at school.
2) Рисунок 2 — It was small and black. It was a kitten. It had a broken paw.
3) Рисунок 1 — Mary pulled out some weeds …
4) Рисунок 6 — She gave some milk to the kitten.
5) Рисунок 5 — Grandma took Mary and the kitten to the house.
Отметьте картинку, которая не подходит к истории.
4-й рисунок не подходит к истории.
4) Что могла сказать Мэри?
a) May I keep the kitten in the house?
b) May I keep the kitten in the shed?
c) I must weed the garden every day.
f) May I look after the kitten?
Что могла сказать бабушка Мэри?
e) We can keep the kitten in my house.
Что могла сказать мама Мэри?
d) I don’t want a pet in my house.
6) Мэри хорошая девочка? Подтвердите примерами из текста.
Mary liked animals very much.
She wanted to have a pet at home.
Mary looked after the hamsters at school.
Mary wanted to keep kitten and look after it.
Mary went to her granny’s house every day. And she didn’t forget to weed the garden.